I wekenden 25. -27. august øges befolkningstallet på Mors i Limfjorden med ca. 25.000 personer – mere end dobbelt så mange som øens normale indbyggertal. Efter to år i coronaens skygge er alle sejl sat til for at skabe et kulturmøde, der er øens største tilbagevendende begivenhed.
Og det at køre autocamper er jo i den grad kultur, så selvfølgelig skal vi som nyder dette kulturelle krydderi på tilværelsen, også have mulighed for at deltage.
– Da alle overnatningsmuligheder på og i nærheden af øen er fuld booket åbner vi op for at der kan parkeres/rastes på vores areal som kun ligger 10 min. gang fra kulturpladsen. Det er gratis at deltage i kulturmødet. Og det vil også være gratis at benytte vores plads. Så kom til Mors denne weekend og mærk kulturens vingesus.
– Vi vil dog gerne vide lidt om, hvor mange der kommer, da kulturmødet også rykker for at låne pladsen til parkering. Men denne gang skal autocamperne have førsteret, siger Keld Kortegaard, som er direktør for den eneste køreskole i Danmark med eget køreteknisk anlæg. Adressen er: Elsøvej 10, 7900 Nykøbing M.
Send derfor en mail til keld@keldk.dk så de ved, hvor meget plads der skal reserveres til autocampere.

Der vil være mulighed for at benytte pladsen fra onsdag d. 24. kl. 18 til søndag d. 28. kl. 15, og der er mulighed for påfyldning af vand, ligesom man der kan komme af med grå og sort vand.

Spændende temaer
Inden coronaen, i 2019, var der 30.000 deltagere som deltog i Kulturmødet, og mon ikke der kommer mindst det samme i år.
Årets kulturmøde har fem temaer som har været inspirationen til årets program. Det er samfund og demokrati, publikums- og forretningsudvikling, en grøn fremtid, fremtidens teknologi- og medievirkelighed og næste generation.
Kulturmødet på Mors der Danmarks samlingssted for samtalen om kunst og kultur og her er der kan man møde kunstnere, kulturinstitutioner, politikere, mediefolk, fonde og borgere fra hele landet til vidensdeling, erfaringsudveksling og inspiration om kunstens og kulturens rolle og værdi i verden. I Nykøbing M. er der flere end 450 arrangementer fordelt på 18 scener fra torsdag til lørdag i uge 34.
På kulturmødets egen side kan du finde en oversigt over programmet samt time-for-time programmet. Kulturmødet åbner torsdag den 25.august kl. 11.00 med taler ved borgmester Hans Ejner Bertelsen, regionrådsformand Mads Duedahl og kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen. Traditionen tro er det lokale Håndværkerkor på scenen med Limfjordens Nationalsang “Blæsten går frisk over Limfjordens vande”, mens Clement Kjersgaard styrer slagets gang.
Det er Morsø Kommune og Region Nordjylland, der udgør fundamentet med bidrag fra andre kulturinstitutioner, kulturpersoner, både udøvende og ansatte, kommuner, regioner, Kulturministeriet, fonde og sponsorer. Kulturmødet er fra 2017 blevet en selvejende institution forankret i Nykøbing Mors.

Tidligere artikelAutocamperlivet udfordres med et stop for fossilbiler i 2035
Næste artikelBook campingpladser og standpladser gennem Campcation med rabat