4250: EU siger ja – men det varer lidt, før autocamperne må veje mere.

648

EU har taget et stort skridt mod at gøre det lettere at køre autocamper. Det kommende kørekortdirektiv åbner for, at man i fremtiden kan køre autocampere op til 4.250 kilo på almindeligt B-kørekort.
Men der går nogle år, før ændringen bliver virkelighed – og før den tid skal mange autocampere omkring synshallen for at blive opvejet.

EU har sagt ja – men det gælder endnu ikke
Europa-Parlamentet og Ministerrådet har i foråret 2025 indgået en politisk aftale om den nye version af EU’s kørekortdirektiv. Aftalen betyder, at indehavere af kategori B – altså det almindelige kørekort til personbil – i fremtiden skal kunne køre autocampere med en totalvægt op til 4.250 kg, når de har gennemført en særlig træning eller prøve, som fastsættes af det enkelte land.
For autocampere med alternativt drev (fx el eller hybrid) åbnes der for 4,25 ton uden ekstra prøve, hvis føreren har haft B-kørekort i mindst to år.
Men ændringen er endnu ikke gældende lov. Først skal EU vedtage den endelige juridiske tekst, hvorefter hvert medlemsland får op til fire år til at indføre reglerne nationalt.
De fleste branchekilder forventer, at det først bliver aktuelt omkring 2029.

Status i Danmark og Norden (oktober 2025)
Danmark:
Færdselsstyrelsen holder fortsat fast i 3.500 kg som maksimum for B-kørekort. Der er ingen officiel plan for implementering af 4,25-tons-reglen endnu. Når den endelige EU-tekst er vedtaget, skal Transportministeriet beslutte, hvordan reglen indføres – herunder krav til kursus eller prøve.
Sverige:
Transportstyrelsen har oplyst, at nye EU-regler forventes at hæve B-grænsen til 4,25 ton, men det vil tage flere år at gennemføre i national lov.
Norge:
Som EØS-land følger Norge EU-reglerne tæt. Stortinget har allerede i juni 2025 bedt regeringen om at gennemføre 4,25 ton for “bobiler” hurtigst muligt.
Finland og Island:
Fastholder indtil videre 3.500 kg-grænsen og afventer EU/EØS-processen.
Hvad betyder det for danske autocamperejere?
Indtil videre gælder de gamle grænser:
B-kørekort: op til 3.500 kg
C1-kørekort: 3.500–7.500 kg
Når Danmark senere implementerer 4,25-reglen, får B-førere mulighed for at køre tungere autocampere uden at skulle tage C1 – men kun, hvis autocamperen teknisk er godkendt til vægten.

Nye muligheder og ændret gensalgsværdi
Den kommende vægtændring vil få markant betydning for brugtmarkedet.
I dag vælger mange fabrikanter og ejere at nedveje autocampere til 3.500 kg, så de kan køres på B-kørekort. Det giver en lavere frivægt og ofte problemer med overlæs, men gør autocamperen lettere at sælge.
Når 4,25-grænsen indføres, ændres spillet:
Nedvejede modeller (der teknisk kan bære 4.250 kg) vil blive mere attraktive, fordi de kan opvejes og udnytte den fulde kapacitet.
Ældre modeller, der ikke kan opvejes teknisk, risikerer at falde i værdi, da de vil være låst til 3.500 kg-grænsen og dermed have lavere frivægt.
Købere vil sandsynligvis efterspørge dokumentation for opvejning allerede ved køb.
Forhandlere forventes at tilbyde “4.250 kg-klar” som salgsargument for nyere brugte modeller.
Det kan derfor betale sig allerede nu at tjekke, om din autocamper kan opvejes, og om du har fabriksdokumentation klar – det vil øge både nytteværdi og gensalgsværdi, når reglen træder i kraft.

Få nu loven på plads
I forbindelse med den såkaldte 4250-problematik og implementeringen af kørekortsdirektivet i dansk lovgivning fastslår DACF’s formand, Martin Eriksen, at han vil opfordre de danske lovgivere til at følge Norges eksempel og allerede nu gå i gang med at få lovgrundlaget på plads.
Martin Eriksen vil desuden opfordre AutoCamperRådet – paraplyorganisationen for de danske autocamperforeninger, dog uden DFAC – til at lægge pres på de danske beslutningstagere, ligesom han opfordrer forhandlersamvirket inden for autocamperbranchen til at gøre deres indflydelse gældende over for lovgiverne.
– Det bør jo ikke være sådan, at danske autocamperturister stilles ringere end øvrige EU-borgere, når de færdes på de danske veje. Det er urimeligt, hvis det i praksis betyder, at man i Danmark ikke må køre lovligt med sin autocamper med fx 100 kg bagage, som man uden problemer må i Holland eller Tyskland, siger han.

Faktaboks:
Sådan forbereder du dig på 4,25-tons-reglen
1. Tjek den tekniske grænse
Find autocamperens typeskilt eller CoC-dokument (Certificate of Conformity). Mange nyere modeller er bygget på chassis, der kan bære 4.250 kg, men er registreret som 3.500 kg.
2. Kontakt fabrikanten eller importøren
Du skal bruge dokumentation for, at netop din model kan opvejes. Fabrikanten kan udstede en vægtgodkendelse.
3. Kør til synshallen
Når dokumentationen er i orden, skal autocamperen til registreringssyn. Her kontrolleres aksellaster, dæk, affjedring og bremser. Hvis alt godkendes, registreres den nye totalvægt i Motorregistret.
4. Få ny registreringsattest
Efter synet udstedes en ny registreringsattest, og der kan komme krav om nyt vægtskilt.
5. Husk afgifter og hastighedsregler
En autocamper over 3.500 kg kan i nogle lande være underlagt andre fartgrænser og vejafgifter. Tjek reglerne, før du kører ud i Europa.


Tidligere artikelDACF varmede op til Autocamper Show i Fredericia
Næste artikelAutocamper Show 2025: Igen medlemsboom for DACF