De første autocampere

422

Autocamperen, som vi kender den i dag, er en moderne bekvemmelighed, men dens rødder går langt tilbage til begyndelsen af det 20. århundrede. De første autocampere var resultatet af en kombination af teknologisk innovation, eventyrlyst og en stigende interesse for fritidsrejser.

Ophavsmændene
De første egentlige autocampere opstod i USA og Europa i begyndelsen af 1900-tallet. En af de tidligste og mest berømte pionerer inden for autocampere var Roland R. Conklin, en amerikansk ingeniør og opfinder. I 1915 byggede Conklin det, der blev kendt som “Gypsy Van”, en enorm autocamper baseret på en lastbil. Den blev udstyret med luksuriøse faciliteter såsom elektrisk lys, en ovn, et køleskab, og endda et klaver. Conklin og hans familie brugte denne autocamper til en rejse fra New York til San Francisco, hvilket vakte stor opmærksomhed og beundring.
I Europa var det britiske Eccles, et firma kendt for deres campingvogne, der også begyndte at eksperimentere med motoriserede boligenheder i 1910’erne og 1920’erne. De tidlige modeller var primitive sammenlignet med dagens standarder, men de tilbød en ny form for frihed og komfort på vejen.

Anvendelse
De første autocampere blev primært brugt af velhavende eventyrere og opdagelsesrejsende, der ønskede at udforske nye områder med en vis grad af komfort. Rejser med autocamper var ikke kun en måde at se verden på, men også en måde at undgå de begrænsninger, der fulgte med traditionel rejse.
Modtagelsen af autocampere varierede afhængigt af de områder, de besøgte. I byområder og mere befolkede regioner blev disse køretøjer ofte betragtet som en kuriositet og et tegn på luksus. Folk var fascinerede af den teknologi og komfort, som disse køretøjer repræsenterede. Artikler i aviser og magasiner beskrev dem som moderne vidundere, der kombinerede mobilitet med bekvemmelighed.
I mere landlige og afsidesliggende områder var modtagelsen blandet. Nogle lokalsamfund så positivt på de rejsende, der bragte nye varer og historier med sig. Andre steder var der en vis skepsis og endda modstand mod disse “nomader”, der kunne ses som indtrængende på lokalbefolkningens territorium.
Med tiden blev autocamperen dog en integreret del af rejselivet i mange lande. Den tilbød en unik måde at opleve naturen og forskellige kulturer på, uden at skulle give afkald på hjemmets komfort. Autocamperens popularitet steg betydeligt efter Anden Verdenskrig, hvor den økonomiske vækst og bedre vejnet gjorde det lettere for flere at eje og rejse i disse køretøjer.

Sigurd Swane’s mobile kunstnerhjem
Sigurd Swane, en kendt dansk maler, oplevede en kreativ krise efter 2. Verdenskrig. Hans manglende inspiration på Malergården i Plejerup ledte til en beslutning om at forlade de vante rammer og søge nye horisonter. Sammen med sin hustru Agnete besluttede han at bygge en husvogn, som de kunne rejse og bo i, og dermed skabe nye muligheder for kunstnerisk udfoldelse. Resultatet blev husvognen “Casambu”.

Bygningen af Casambu
Casambu var mere end bare en husvogn; det var et rullende hjem og et kreativt værksted. Byggeprojektet involverede mange mennesker, og tegninger og detaljer fra denne periode vidner om en fælles indsats for at skabe noget unikt og funktionelt. Det var en tid med fællesskab og innovation, hvor venner og håndværkere bidrog til projektet.
Fra 1953 til 1967 var familien Swane på lange rejser gennem Portugal og Spanien. Casambu tillod dem at rejse frit og samtidig føle sig hjemme. Husvognen var ikke bare et transportmiddel, men hjertet i deres liv og kunst. Den var indrettet med en stue, værelse, toilet og specielle rum til staffelier, lærreder og andet malergrej. Denne fleksibilitet gjorde det muligt for Sigurd at male i nye omgivelser og dermed finde den inspiration, han havde mistet.
Casambu blev en vigtig del af familiens historie og kunstneriske arv.

Casambu på Egeskov Slot
Efter familiens sidste tur i 1967 blev Casambu opbevaret i Malergårdens lade, indtil Gerda Swane i 1995 solgte husvognen til Egeskov Slot på Fyn. På slottet er Casambu nu en del af udstillingen “Friluftsliv fra 1955-80”, hvor den stadig tiltrækker opmærksomhed. Besøgende kan kigge ind gennem de små vinduer og få et glimt af den lille verden med stue, værelse og toilet.
En gæst på slottets hjemmeside beskriver Casambu som “fantastisk hyggeligt indrettet” og “smukt som et lille hus”, hvilket understreger den charme og det hjemlige præg, som husvognen stadig udstråler.
Casambu er ikke kun et stykke dansk kunsthistorie, men også et symbol på frihed og kreativ udfoldelse. Dens historie viser, hvordan en innovativ tilgang til liv og arbejde kan skabe uforglemmelige oplevelser og værker, der fortsat inspirerer og fascinerer.

Autocamperens arv
De tidlige autocampere lagde grundlaget for den moderne autocamperindustri. De demonstrerede, at det var muligt at kombinere mobilitet med hjemmets bekvemmeligheder, og de inspirerede generationer af rejsende til at udforske verden på deres egne præmisser. I dag er autocampere blevet mere avancerede og tilgængelige for en bredere befolkning, men de grundlæggende principper om frihed og eventyr lever videre.
Autocamperens historie er et vidnesbyrd om menneskets ønske om at udforske og opdage, samtidig med at man bevarer en vis grad af komfort og selvstændighed. Fra Roland R. Conklins luksuriøse Gypsy Van til moderne, veludstyrede autocampere, har disse køretøjer fortsat med at tiltrække rejsende, der søger nye horisonter og oplevelser.


Tidligere artikelInternet (WiFi) i autocamperen
Næste artikel