Medlemsservice Dansk AutoCamper Forening

Medlemsservice kan hjælpe dig!

Medlemsservice er din direkte linje til foreningens mange services. Martin, Britta og Vivi kan besvare spørgsmål om stort set alt om Dansk AutoCamper Forening. Og det de ikke kan svare på pr. telefon undersøger de og melder tilbage. Udover generelle spørgsmål vil Medlemservice også tage sig af spørgsmål om Dansk AutoCamper Forenings Vejhjælp.
Medlemsservice sidder ved telefonen: Hver onsdag kl. 16:30 til 19:30.
Telefonnummer til medlemsservice: +45 7023 6150
Henvendelse udenfor telefontid
Udenfor telefontid kan du altid sende en mail til medlemsservice. Benyt formularen herunder, eller benyt E-mail linket her til: medlemsservice

Kontaktformular til medlemsservice

Kontakt medlemsservice

Kære medlemmer!

Vi tjekker mail dagligt – service@dacf.dk.
Huskeliste til dig og bilen inden sæsonstart hver år:

• Har du vejhjælp på din autocamper, og har du haft din autocamper opstaldet i vinter uden plader, så husk at oplyse nyt indregistrering nummer til vejhjælp, mail: vejhjaelp@dacf.dk eller service@dacf.dk
  • Bestil det grønne kort ved dit forsikringsselskab. Du kan sikkert selv udskrive det via forsikringsselskabets hjemmeside.
  • Hvis bilen har fået nyt registreringsnummer, skal du også have det røde kort.
  • Det blå sygesikringskort, og er det gyldig?
  • Er passet udløbet?
  • Dækker evt. rejseforsikring, hvis vi kommer ud for et eller andet uden for Danmarks grænser?
  • Fokus er på de udgifter som vi kan komme ud for. Og dækker forsikringen, og hvad er vores egenbetaling.

Det næste afsnit om dette er hentet via sos.eu.
Medicinsk forhåndsvurdering af din sygdom

Generelle retningslinjer:

• Rejseforsikringer dækker kun akut opstået sygdom og skader på rejsen.
  • En medicinsk forhåndsvurdering fortæller dig, om din kroniske eller nuværende sygdom også vil være dækket på din rejse, hvis du får brug for behandling. Det er SOS Internationals læger, der vurderer, hvordan du vil være dækket på rejseforsikringen.
  • Er du kronisk syg, behøver du kun at kontakte SOS International, såfremt du har fået ændret i din medicin (også hvis det er på eget initiativ), eller hvis din sygdom har krævet ekstraordinære lægeundersøgelser (udover de almindelige, planlagte kontroller), inden for de seneste to måneder før din afrejse. (NB! For nogle forsikringsselskaber gælder det inden for de seneste 6 måneder før afrejse. Er du i tvivl, så kontakt dit forsikringsselskab).
  • Har du, eller har du haft, en behandlingskrævende sygdom inden for de seneste to måneder, eller er du i et udredningsforløb, hvor du afventer yderligere undersøgelser/behandlinger efter hjemkomsten, anbefaler vi dig at søge om en medicinsk forhåndsgodkendelse.
  • SOS International bruger ikke lægeerklæringer i forbindelse med medicinsk forhåndsvurdering. Har vi behov for supplerende oplysninger, vil vi bede om at se din patientjournal for de seneste to måneder. I visse tilfælde vil det være nødvendigt at se journaler længere tilbage.
  • For at vi kan vurdere, hvordan din rejseforsikring dækker, stiller vi dig nogle spørgsmål om din kommende rejse og dit helbred. Du skal i den forbindelse afgive dit samtykke til, at SOS International må anvende dine person- og helbredsinformationer. Du kan hvor som helst i spørgerækken ændre dit samtykke eller et andet afgivet svar. Ønsker du at ændre et svar, skal du blot trykke på det svar, som du ønsker at ændre. Derved får du mulighed for at svare igen.

Skal du have hunden med på ferie så er der også nogle regler.

• Forbered dig og din hund
  • Inden man tager sin hund med på ferie, er der dog nogle ting, som man skal være opmærksom på. Allerede i den første planlægning bør man nemlig kontakte sin dyrlæge. Det kan nemlig være, at rejsedestinationen kræver vaccinationer eller andre bestemmelser, som du skal være opmærksom på.
  • Dyrlægen kan også forberede dig på, hvordan du skal håndtere din hund på en lang køretur eller før en flyvetur. Et besøg hos dyrlægen er en nødvendighed inden ferien, hvis du vil sikre dig, at både du og din hund får en vellykket og afslappende ferie.

Kontakt din dyrlæge hvis:

• Du planlægger at medbringe din hund på din rejse
  • Du skal have hunden vaccineret
  • Din hund skal have chip
  • Din hund skal have lavet en sundhedsattest
  • Du mangler rådgivning om ormekure, flåter og lopper
  • Som udgangspunkt skal du altid kontakte din dyrlæge, så du er sikker på, at din hund får de rette vilkår på rejsen, og samtidig vil dyrlægen også kunne hjælpe dig med at få de rette dokumenter med på rejsen, så dig og din hund opstiller de krav, der bliver stillet.
  • Rejser inden for EU kræver et pas til hunden

Hundepas

Hvis du rejser inden for EU, skal din hund have udstedt et hundepas. Det kan du få hos din dyrlæge. Det er vigtigt, at dit hundepas er ID-mærket med en elektronisk chip og at nummeret er tydeligt i passet. Derudover skal du hund være vaccineret mod rabies, hvilket også skal fremgå af passet. En vaccination mod rabies skal foretages minimum 21 dage, før du rejser på ferie – planlægningen skal altså startes i god tid.
Det er vigtigt, at du inden afrejse finder ud af, hvilke regler der er gældende i det land, der er feriedestinationen. Nogle lande forlanger, at din hund har modtaget en ormekur, mens andre kan have konkrete krav vedrørende sundhedsattester.
Sæt dig ind i de love og regler, der er aktuelle de enkelte steder, inden I skal afsted. Så undgår du ubehagelige overraskelser på ferien.

Skal din hund med i bilen?

Mange danskere tager bilen ned gennem de tyske motorveje, og har feriedestinationer som for eksempel Italien eller Kroatien. Når du skal have din hund med på en lang bilrejse, er det desuden vigtigt, at du er opmærksom på hunden på turen.
Der er mange fordele ved at tage bilen fremfor at flyve, når man har hunden med på ferie – men der er i den grad også mange ting, som man skal være særligt opmærksom på.
En køretur er en nem transportmulighed, hvor du er sammen med din hund hele tiden. Det giver dig mulighed for at overvåge den og sørge for den har det godt. Hvis du tager din hund med i bilen, styrer I desuden selv pauserne, og derfor kan hunden luftes og få væske, når du vurderer, at behovet opstår.
Hvis du har din hund med i bilen, skal du dog være opmærksom på temperaturen. Hvis der opstår kø eller hvis klimaanlægget står af, kan det ofte blive for varmt til hunden. Det kan resultere i hedeslag – og det kan, især for store hunde, være livsfarligt. Sørg derfor altid for at holde øje med hunden og tilbyd den vand og skygge – og forlad den aldrig alene i bilen.
Vær også opmærksom på, at der er nogle steder hvor det kræves, at hunden er i bur”Der findes ingen lovkrav om, at eksempelvis hunde skal sidde i transportbur eller være fastspændt, når du har dem med i din bil. Men til gengæld står der i færdselsloven om transport af gods, at gods skal være anbragt således, at det ikke kan være til fare for personer eller medføre skade på ejendom – og i Danmark kategoriserer politiet hunde som gods. Uanset hvad skal hunde selvfølgelig transporteres forsvarligt både for dyrets, førerens og eventuelle passagerers sikkerheds skyld,” siger advokat Trine Binderup Larsen fra ADVODAN Aalborg og fortsætter:
”Det gældende regelsæt for transport af dyr findes i transportforordningen. Her er der eksempelvis regler om, at dyrene skal være egnede til den planlagte transport, at der skal være plads nok, og at dyrene skal vandes og fodres med passende mellemrum osv. Men at dyr skal være spændt fast under kørslen af trafiksikkerhedsmæssige grunde, er der ingen udtrykkelige krav til,” forklarer hun.

Regler i udlandet

Tager du dit kæledyr med på ferie, skal du være opmærksom på, at der kan være særlige regler for transport af kæledyr i andre lande. Derfor er der god grund til at undersøge reglerne, inden du tager afsted.
”I Sverige skal kæledyr være sikret under kørslen. Det kan være i et transportbur eller med en speciel sikkerhedssele. Hvis du fx transporterer en hund eller en kat i et bur, er der krav til burets størrelse, og det kan udløse en bøde, hvis buret er for småt. Reglerne gælder også, selvom du bare er på gennemrejse til Bornholm,” siger Trine Binderup Larsen.
I Tyskland betragtes dyr som transport af gods, og det kræver, at hunden som minimum er spændt fast, så den ikke er løs i kabinen. Overholder du ikke disse regler, kan du risikere en bøde.

Husk pas til dit kæledyr
Udover reglerne omkring transport skal du også huske, at hunde og katte skal have udstedt et blåt EU-selskabsdyrspas, inden du tage dyret med over grænsen.
”Når passet er udstedt, og der er angivet de nødvendige vaccinationer, behandlinger og test, er passet gyldigt i hele EU. Alle praktiserende dyrlæger kan hjælpe dig med at udstede et gyldigt selskabsdyrspas,” siger Trine Binderup Larsen.

Vi er også mange, der allerede har planlagt ture med Camperen, og nogle af os bliver i Danmark.
Skulle du finde noget som ikke stemmer med DACFs stellpladsoversigt send en mail til plads@dacf.dk.
Pladsoversigten er webbaseret: stellplaz-danmark.dk

Hvad skal vi have af miljømærkater og vignetter

• Det er også nu, at I skal til at bestille mærkat til Frankrig, de skriver, at det kan tage 4 uger inden det når frem.

https://www.certificat-air.gouv.fr/en/ eller https://www.applusbilsyn.dk/leasing-biltest/franske-miljozonemaerker

om der er prisforskel, har vi ikke undersøgt. Mærket skal kun bruges i nogle af de større franske byer. I Frankrig er det lovpligtigt, at have advarselsmærkater på bilen.

Disse kan købe flere steder, men her er der et link: https://www.refako.dk/products/blindvinkel-afmaerk-frankrig-903-80-315-00

Husk, at det altid er dig der skal vide hvad der kræves i de forskellige lande. Du kan evt. se på f.eks. fdm.dk – vejafgifter, miljøzoner og mærkater i Europa: sådan betaler du.

Husk at campere over 3500 er der andre regler (GO-BOXEN)

Der kan du også se, om der er andre færdselsregler i de lande du planlægger at køre i.

Nogle lande anbefaler to advarselstrekanter, nogle steder er der en anden hastighed der er gældende for camper.

Et lille tip – til jer der ikke har en gasfyldetank. I Spanien er regulatoren den samme som den danske. Nogle har haft held med at købe en spansk flaske hos Repsol og sælge den igen, når de kører ud af Spanien.

Husk også, at det jer der skal have en reservedunk med i camperen, hvis i køre tør på motorvejen. Den regel gælder i mange lande. Det udløser en bøde hvis ikke du har det med, hvis du køre tør.

Vi ønsker jer alle et godt forår og forhåbentlig mange gode ture!
Kør forsigtigt og pas godt på jer selv og de andre i trafikken!

Medlemsservice