DACF Miljødage 2022 – Vi gør en ekstra indsats for naturen i perioden 27. marts – 1. april

439

Vi bruger naturen, og vi vil passe på den. Derfor har bestyrelsen i Dansk AutoCamper Forening taget initiativ til en årlig aktivitet – DACF Miljødage. I år bliver det i perioden fra søndag 27. marts til og med fredag 1. april. I den periode opfordres alle med autocamper til at samle affald på den lokalitet, hvor man holder med sin autocamper. Det kan være på stranden, på havnen, i skoven, ude i naturen eller på en autocamperplads.

– Vi mødes desværre med jævne mellemrum med udsagn om, at autocampere er årsag til affald på rastepladserne. Det er en negativ omtale, som normalt – heldigvis – ikke har hold i virkeligheden. Autocampere har affaldsspand og medbringer eget toilet. Tværtimod samler autocamperbilister ofte affald efter andre på de havne, strande eller naturpladser, hvor vi holder pause og måske bliver natten over, fortæller formand Anne Norup.

– Netop det at gå foran og vise, at det ligger helt naturligt for ejere og brugere af autocampere, at vi rydder op efter os selv og andre, kan gavne både naturen og vores omdømme.

Der kommer i disse år flere autocampere på vejene. Det kræver endnu flere faciliteter og udfordrer vores natur og autocamperbrugernes renomme yderligere. I dag er der knap 13.000 indregistrerede autocampere i Danmark, og antallet vurderes at ville stige meget i de kommende år.

Den grønne omstilling omkring bæredygtighed og miljø er et samfundsanliggende, som hele autocamper-segmentet må tage del i og medvirke til.

– DACF Miljødage er både selvhjælp og gode gerninger. Det, at vi har ret til at bruge og være i naturen, forpligter os til at passe på den. Det er også så såre enkelt, at hvis vi ikke samler det op, der ligger, kommer vi selv til at sidde i lort til halsen, forklarer Anne Norup.

DACF opfordrer alle med autocamper til at deltage, både medlemmer og ikke-medlemmer.

DACF Miljødage gennemføres i et samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening og Ren Natur.

Del gerne dette opslag, så det når ud til rigtig mange med autocamper.

Følg kampagnen på Facebook-siden for DACF Miljødag 2022

Affald hører hjemme i skraldespanden, og ikke henkastet i naturen

Tidligere artikelDACF vil møde medlemmerne – og mulige nye medlemmer
Næste artikelKender du Pintrip? – Pintrip 2022 – OPLEV DANMARK