I næsten alle af landet medier – trykte såvel som elektroniske – har der denne sommer og efterår været indslag om os – autocamperfolket. Og der har ikke været mange rosende eller konstruktive kommentarer knyttet til disse indslag.
Fx har JyskeVestkysten for nyligt bragt en artikel om, at beboere i nærheden af en gratis parkeringsplads tæt på Aabenraa Sejl Club er ved at drukne i afføring og brugt toiletpapir. Beboerne på Strandgade mellem Varnæs og Hostrupskov blev citeret for at sige, at de i år oplevede nærmest en invasion af autocamperturister på en populær holdeplads ved vandet, og det er et problem, for nødtørften, den foregår ude i naturen, siger de.
Andre beskyldninger går på, at autocamperturisterne tømmer spildevand og toiletter uden for de dertil indrettede steder.
Kritikken fik det såkaldte autocamperfolk til tasterne på blandt andet Facebook, hvor mange er forundrede, og slet ikke kan genkende det, som de bliver beskyldt for. Det kan jo være alle mulige – bilister, cyklister, strandgæster, autocampere med eller uden toilet – replicerede de.
– Det er ikke noget nyt, at autocamperfolket bliver udskældt, men det er ikke blevet mindre, efter at vi er blevet flere de sidste par år. Men efterhånden minder det om ren chikane og nogle steder om brødnid, mener formanden for Dansk AutoCamperForening (DACF), Anne Norup.
De fleste autocamperer har både badeværelse og toilet. Og hvorfor skulle autocampisterne bruge naturen til at forrette deres nødtørft, når det har det hele indenfor? Det giver jo ingen mening.
– Mange autocampere deltager i diverse autocampertræf, og der en uskrevet regel, der hedder, at pladsen altid er renere, når vi forlader den, end da vi ankom, fastslår hun.
– Men vi er mange autocampister – danske og udlændinge – og kan derfor ikke afvise, at der er enkelte, der ikke respekterer naturen og de omkringboende.
DACF og AutoCamperRådet (ACR), opfordre til at vi – autocamperfolket – tager hensyn til både naturen og omkringboende, når vi bruger vores autocampere. Også så vi sammen med andre friluftselskere kan nyde de gode naturoplevelser uden at genere andre, siger Hans Bækvang, næstformand for DACF og formand for AutoCamperRådet.

Også positive meldinger
– Vi har dage, hvor der er fuldt booket, siger chefen for Struer Havn, Torben Lindberg Strømgaard, som er glad for, at så mange autocampister har lyst til at benytte havnen. Han glæder sig over, at den ene autocamper efter den anden triller ind på havnen i Struer.
Coronakrisen har fået rigtig mange danskere til at købe en autocamper, og det kan også mærkes på havnen i Struer. Sidste år steg antallet af overnatninger i autocampere på havnen med over 50 procent sammenlignet med sidste året forinden, som ellers også var et år med mange besøgende.
Der er plads til i alt 18 autocampere på pladsen, og nummerpladerne viser, at gæsterne kommer fra både ind- og udland. Og i Struer er man begyndt at kigge på, om man kan lave en eller anden satellitløsning længere ude på vores havneområde, fortæller havnechefen.
– I bund og grund har vi jo ikke meget besvær med de her autocampister. De kommer og passer sig selv og efterlader det rent. Og så kan vi bruge omsætningen til at drive resten af havnen med. Det er en win-win-situation for alle, siger Torben Lundberg Strømgaard.

Mange autocampere langs vestkysten
Autocampere, som nogle betragter som et selvkørende sommerhus, sætter også sit præg på Nordjylland. For eksempel på stranden i Blokhus, hvor autocampere denne sommer tidligt om morgenen stod parkeret på en lang række. Tydeligvis autocampere, hvor turister havde overnattet.
Nogle er glade for det store rykind på stranden, som skaber travlhed og omsætning i Blokhus, mens andre er knap så begejstrede.
– Jeg kan høre fra gæster på vores campingplads, at de ikke synes, det er fantastisk. De er irriterede over, at når de kommer ned på stranden, står der 50 hvide kasser, så man ikke kan se det smukke vue ud over Jammerbugten.
– Det er ødelagt af nogle, som gerne vil holde forrest, siger Inge Vestergaard, der driver Blokhus By Camping sammen med sin mand Karsten.
Mens nogle finder de mange autocampere på stranden dominerende, er andre begejstrede. Næstformand i Blokhus & Omegns Grundejerforening mener, at det er fantastisk godt for Blokhus og at det understreger byens popularitet. Hvis Blokhus var ligegyldig, så holdt der ikke en eneste autocamper her, siger han.
Jammerbugt-borgmester Mogens Chr. Gade (V) er overbevist om, at der fremover kommer endnu flere autocampere til landsdelen.
– Autocampere udgør en større del af turismen, og det kommer til at stige endnu mere. Vi skal blive bedre til at få dem sluset ind i det system, vi har, så vi også får det segment serviceret af vores erhverv, og her mener jeg primært vores campingpladser, siger borgmesteren.
Han ser gerne, at der etableres flere officielle autocamper-holdepladser med faciliteter, for eksempel til at tømme toiletter, komme af med affald og tanke vand.
Borgmesteren understreger, at loven tillader, at autocamperne holder på stranden natten over. Mennesker der parkere på stranden kan gøre det uden at have dårlig samvittighed, siger han, men medgiver, at der måske kan styres lidt bedre, ved at lade autocamperne holde lidt længere henne ad stranden i Blokhus.

Brødnid
AutoCamperRådet (ACR) repræsenterer hovedparten af de organiserede ejere af autocampere i Danmark. Nogle af campingpladsejerne argumenter smager af brødnid, mener formand for ACR, Hans Bækvang.
Et læserindlæg i JyskeVestkysten fra en campingpladsejer på Rømø, som bl.a. indeholdt flere urigtige påstande, havde alene havde til formål at skabe et negativt billede af autocamperturister på Rømø,
Hans Bækvang peger på, at denne type indlæg i debatten om autocampere alene er et udtryk for, at der er brug for flere registrerede og godkendte autocamperpladser på Rømø.

– I ACR stiller vi os gerne til rådighed for kommunerne med råd og vejledning til, hvordan man i kommunerne kan etablere autocamperpladser til gavn og glæde for alle, fastslår formanden for AutoCamperRådet, Hans Bækvang.

Tidligere artikelSkagen – nu med gratis parkering
Næste artikel7.967 kr. til DACF fra OK