Se til Sverige

Turismeordfører (V):
– Jeg havde i sidste uge, som Venstres turismeordfører – møde med repræsentanter fra Dansk Erhverv og fra campingbranchen.  Her fik vi en god dialog omkring campingregler men også en snak om det skøre i, at mange danske autocamper-ejere er tvunget til at aflevere nummerpladerne på deres autocampere i vinterperioden – for at spare penge, fortæller turismeordfører Anni Matthiesen, MF (V).
Afbureaukratisering er igen blevet et modeord på Christiansborg. Derfor mener Anni Matthiesen, at vi igen skal se, om ikke vi kan bruge den svenske model med en IT-løsning for af- og tilmelding af nummerplader.
– Set med mine øjne er det afbureaukratisering. Derfor har jeg nu også igen presset på hos både Transportministeren og Skatteministeren, for at få en løsning som man har det i Sverige for autocamperfolket hinsidan.
Ordningen med at pille nummerpladerne af og sætte nye på er unødvendig, hvilket også AutoCamperRådet tidligere har påpeget overfor tidligere skatteministrer.

Tænk på miljøet
Nummerpladeudskiftningen er både et materiale- og produktionsmæssigt synspunkt dårligt for miljøet. Hvert år skal lave nye nummerplader og smide de gamle væk.
I Sverige har man i mange år haft en ordning, hvor man bare afmelder sit køretøj på nettet, når man ikke kører i sin vogn, og tilmelder den når man bruger den igen.
AutoCamperRådet har tidligere forsøgt at lægge pres på politikerne på Christiansborg for at få dem til at indføre ”den svenske model”. Desværre har dette ikke fundet gehør hos skiftende skatteministre.

ACR har tidligere haft foretræde for politikerne på Borgen ang. bl.a. udskiftningen af nummerplader, men har ikke haft held med at få ordningen ændret.

Tidligere afvisning
Da AutoCamperRådet senest forsøgt at vinde gehør for denne afbureaukratisering afvist af den daværende Skatteminister, Morten Bødskov (S) forslaget med begrundelsen, at den ville medføre et tab for statskassen på 40-50 mio. kr. årligt, fordi staten ville miste indtægter fra campisternes køb af nye nummerplader.
Desuden argumenterede skatteministeren med, at ændringen kræve ændringer i IT-systemerne på 1-4 mio. kr. og endelig så mente skatteministeren, at der var en udfordring med de kontrolmæssige konsekvenser af, at autocamperne var afmeldt.

Der blæser nye vinde
Men med Venstres turismeordfører henvendelse til den nye regerings Transportminister og Skatteminister, blæser der måske nye vinde omkring forslaget.
Danske autocamperturister kan håbe på, at politikere og embedsmænd ville kigge til Sverige, når det gælder administration af nationens bilpark.
En nummerplade i Sverige koster 90 svenske kroner, og mister man én, eller bliver den for slidt, bestiller man blot en ny på nettet. I Danmark koster en ny nummerplade 1.180 kr.

Svenskerne viser vejen
Sverige har en velfungerende hjemmeside (Biluppgifter.se) og en app. I app’en har man en oversigt over sine registreringsnumre. Her kan man vælge at ”avställa” eller ”påställa” bilerne.
Faktisk det samme, som vi gør i Danmark, men uden besværet med at skulle hive pladerne af. Fordelen i Sverige er også, at fx en autocamper har ét registreringsnummer gennem hele livet, og man slipper for at tilmelde nyt registreringsnummer til forsikring, Vejhjælp, Brobizz osv.
– Der er p.t. ca. 12.500 autocampere i DK – og tænk hvis blot halvdelen af disse også kunne bruge deres autocampere i nogle weekender i vintertiden – ja tænk hvor meget det kunne smitte positivt af på både campingpladser, restauranter, detailhandel m.m. – så mon ikke det faktisk kunne betyde ”overskud” i den sidste ende, mener Venstres Turismeordfører.

– Jeg håber ministeren gør en indsats for nu at gøre dette mere smidigt for ejere af autocampere og indføre en model lig modellen i Sverige, siger Anni Matthiesen, MF og Venstres Turismeordfører.

Tidligere artikelHuskeliste til dig og din camper
Næste artikelAllemandsretten versus svenske stellpladser