Sverige har som bekendt ”Allemandsretten”. Her har alle mennesker ret til at færdes frit næsten alle steder i naturen. Her må man færdes i skov og på mark, plukke vilde bær og svampe, bade, sejle på søer og elve, slå telt op, tænde bål og passere ind over indhegnede områder. Og ikke mindst her må man fricampere med sin autocamper. Denne ret findes ikke lignende særlig mange andre steder i verden.
Og for os autocampister findes begrebet “stellplads” / “stellplatz”, hvor der som bekendt er tale om et område, hvor autocampere kan holde natten over. Hvor lang tid der kan parkeres afhænger af de lokale p-bestemmelser.
Hvad enten der er tale om en stellplads eller Allemandsret skal man naturligvis være varsom mod naturen og vise hensyn til mennesker og dyr, og i naturreservater og nationalparker gælder særlige regler.

Levende kultur og en spændende historie kan opleves i Värmland. Her rejser man gennem kulturen, kunsten og oplever historien og kan raste og overnatte (fricampe) på en herlig plads i naturen.

Individuel ret
”Allemandsretten” er en individuel ret og gælder ikke for grupper. Man må fx ikke drage afsted som en grupper med flere autocampere og så forvente, at det er OK at slå sig ned et sted i naturen.
Er man kørt hinsidan i autocamperen sammen med en gruppe eller alene, kan man i Sverige bl.a. få hjælp til at finde stellpladser på husbil.se, der er en hjemmeside som skriver om nyheder i branchen. En af de mest søgte sider her er https://www.husbil.se/stallplatser/karta/.
Syd for Stockholm er der pt. omkring 900 stellpladser på kortet, der er anbefalelsesværdige ifølge husbil.se. På sitet kan man læse om hvilke faciliteter pladserne råder over, og hvad det evt. koster at overnatte her.
Bag sitet Husbil.se står virksomheden Westcoast Digital AB, som er en kommerciel webudviklingsvirksomhed med base i Trollhättan.
Husbil.se har ingen relationer til  https://caravanclub.se/ der er en medlemsforening for svenske autocampister med én hovedforeningen og 13 underafdelingen i landsdelene.

Tidligere artikelSe til Sverige
Næste artikelKun for medlemmer