Aflyst pga Covid-19
Denne autocampertur går til Tjekkiet, vi opholder os på en plads i Vysocina. En plads vi har benyttet før, vi ved derfor med sikkerhed det er en fantastisk dejlig plads. Der er planlagt andre ting vi skal se denne gang.

Hvad skal vi opleve?

Herunder kan du læse og se lidt billeder fra de steder vi skal besøge på denne tur. Nederst finder du praktiske info om turen, samt informationer om tilmeldingen.

Fælles informationsmøde

Søndag den 24. maj afholder vi fællesmøde. Her får du alle praktiske informationer samt plan for ugen. Efter informationsmødet er der velkomstmiddag.

Bytur til byen Zadar

autocampertur tjekkiet zadarMandag den 25. maj besøger vi Zadar som er den største by tæt på pladsen. I Zadar myldrer gaderne med liv, et dejligt sted at besøge og samtidig en moderne by med gammel tradition. Vi starter med et besøg på modeltogs museet, der kan vi se alle seværdighederne fra området og så selvfølgelig togene. Bagefter på by rundtur, så vi kan lære hvor det hele er, inden vi efter vores frokost, får tid på egen hånd. (billedet: solnedgang over byen Zadar)

Sejltur på den opdæmmede sø ved Tjekkiets ældste atomkraftværk Dukonavy

autocampertur tjekkiet dukonavy Tirsdag den 26. maj skal vi høre om Dukovany som er det ældste atomkraftværk i Tjekkiet, det stod færdig i 1985. dengang var alt om kraftværket hemmelig, men i dag vil vi få fortalt om hvordan og hvorledes det hele fungerer. Kraftværket står ved dæmningen Dalasice der tjener som vandforsyning og reservoir til værket, og det er også på denne opdæmmede sø vi skal ud og sejle. (billedet: Dukovany atomkraftværket)

Vi skal på skolebænken igen

Onsdag den 27. maj har vi fået mulighed for at besøge en ganske almindelig folkeskole, så der er det os der kommer på skolebænken, for at lære om det Tjekkiske undervisningssystem. Når vi får fri fra skole, skal vi på ballon museum, hvor vi får en indsigt i hvordan man syr en luftballon, samt høre om tradition om luftballon i Tjekkiet. Vi vil prøve at se om der er mulighed for at komme op i en varmluftballon !!

Jihlava er byen hvor den verdensberømte Gustav Mahler boede

Torsdag den 28. maj skal vi besøge byen Jihlava som regnes for amtets hovedstad. Frem til anden verdenskrig boede der i byen tjekker, tyskerw og jøder sammen og derfor byder byen på en meget spændende historie. Blandt jøderne var Gustav Mahler, en verdenskendt komponist og dirigent. Vi får en rundvisning i byen, og ligeledes på det lokale bryggeri Bernard.

Besøg i Sportsarena

Lørdag den 30. maj skal vi ud og se en sportsarena, hvor store begivenheder bliver afholdt. Den sidste var i maj 2019, hvor der blev holdt MTB World cup i cross country, hvor den unge danske Sofia Herby Petersen blev nr. 3.

Stedet bruges også til et andet formål, i Tjekkiet en utrolig populær sport, biatlon – en multisportsgren bestående af skidisciplinen langrend og præcisionsskydning med riffel.

Vi afslutter på et lokalt værtshus, hvor vi ser og hører et utroligt musikinstrument, der ikke har et dansk navn.

Overraskelse på pladsen

Søndag den 1. juni er der planlagt en overraskelse på pladsen.

Besøg på Tjekkisk plejehjem og mindre lokalt landbrug

Mandag den 1. juni bliver en helt speciel dag, idet vi kommer til at besøge nogle steder, hvor man ikke kan komme på egen hånd. Først besøger vi et tjekkisk plejehjem og hører om hvordan tjekkiske ældre lever og hvordan de har det. Derefter på et lille lokalt landbrug, og hører alt om hvordan det er i Tjekkiet.

Besøg i en af Tjekkiets smukkeste byer Litomysl

litomyslTirsdag den 2. juni besøger vi en af de smukkeste byer i Tjekkiet. Byen er fredet og med sin 1000- årige historie, ja så den må man se. Der findes et utroligt smukt slot i renaissancestil og barokteater, som blev grundlagt i 1797 og der findes kun et lignende teater i Sverige . i Litomysl er den verdensberømte tjekkiske komponist Bedrick Smetana blevet født, det var ham der skrev Mit fædreland, vi går en tur rundt i byen, og ser det vi kan nå. Billedet: fra byen Litomysl

Besøg i kloster og pilgrimsstedet Zelena Horo

autocampertur zelena horoOnsdag den 3. juni skal vi ud og se nogle utrolige værker af arkitekten Santina. Vi skal besøge et tidlige kloster, en kirke, et gotisk kapel m.m. Stedet er på Unesco list for bevaringsværdige bygninger.

Vi afslutter i byen Zdar og skal igen lige have et pat timer på egen hånd, og så tilbage til pladsen, for at afslutte en forhåbentlig oplevelses og dejlig tur. Vi siger farvel til chaufføren ved bussen, derefter går vi ned til vores vogn og stryger flaget, så giver vi en lille en til afslutning. Billedet: Pilgrimsstedet Zelena Horo

Turens sidste rundstykker

Torsdag den 4. juni er er afgang fra pladsen senest kl 10.00. De sidste rundstykker kan hentes tidlig morgen.

Turarrangør:

Medlem af Dansk AutoCamper Forening – 2748
Joan og Preben Christensen
Ringkøbingvej 259
6800 Varde
Telefon +45 2830 2894
E-mail: Joan og Preben

Prisen for to personer i en autocamper er kr. 8.259,00

Indeholdt i prisen

• 11 dages ophold på Sikland camperplads inclusiv strøm og alle udgifter
  • Velkomstmiddag ved ankomst
  • 8 middage på turene
  • 3 rundstykker per vogn i 11 dage
  • 1 festmiddag med dans
  • Alle entreer betalt
  • Dansktalende guide
  • Bus til alle udflugter

Depositum

Tilmelding er først gældende når depositum på kr. 1.000,00 er indbetalt på konto 5385 000532847.

Iøvrigt

Der bliver afholdt en fridag under opholdet. Der tages forbehold for ændringer.

På Telefon 2830 2894, eller på E-mail: Joan og Preben

Tidligere artikelAutocampertur til Østungarn – 22. juni til 2. juli 2020 – AFLYST
Næste artikelAutocampertur til Slovenien – 8. juni til 18. juni 2020 – AFLYST