På grund af situationen med Coronavirus, er denne tur desværre aflyst.
På denne tur kommer vi til at bo i hjertet af Slovenien, i hovedstaden Ljubljana. Landet er med sine godt 20.000 km2 knap så stort som Jylland men strækker sig fra Alperne i nord til Adriaterhavet i syd. I vest er der flotte karstlandskaber med underjordiske grotter mens der i øst ligger landets frodige jordområder med vinmarker. På turen skal vi opleve det bedste af Slovenien.

BYTUR LJUBLANA

autocampertur slovenien ljublanaDen mindste af europæiske hovedstæder med knap 300.000 indb. Fremstår nydelig og renoveret efter kommunismens og Balkankrigens rædsler og er absolut et trækplaster. Det er lykkedes at bevare kultur og arkitektur fra forrige århundredes indflydelse fra både øst og vest, som giver byen en helt speciel international atmosfære. Ved flere lejligheder får vi mulighed for at udforske byens skatte – både under guidede ture med sandelig også på egen hånd. (billedet: Den gamle by i Ljublana)

ADRIA FABRIKKERNE (Adria Mobil)

Er en slovensk campingvogn og autocamper producent, grundlagt i 1965 i Novo Mesto i Slovenien. Er i dag en af Europas største af slagsen og hvert år ruller ca. 14.000 mobilhomes og campingvogne ud af den store ny fabrik, en af Europas mest moderne faciliteter åbnet og taget i brug i 2005.

ADRIATERHAVSKYSTEN

tur slovenien piranSloveniens kun 44 km korte kystlinie bliver udnyttet godt. Langs kysten ligger der en række byer, som byder på tiltalende havnemiljøer fyldt med arkitektoniske perler. Sloveniens travle havneby Koper er kun halv så stor men omlæsser dobbelt så mange gods som den danske Fredericia. De gamle fiskerbyer Piran billedet), Portoroz og Izola bærer tydeligt præg af venetiansk herredømme. Udsigten ud over Adriaterhavet her er hele turen værd, imens man nyder det dejlige middelhavsklima, som gør at området fremstår grønt og frodigt hele året.

VINDISTRIKTER

autocampertur slovenienKun 5% af landets årlige produktion bliver eksporteret og derfor kender vi ikke meget til slovensk vin i DK. Det var romerne, slaverne fra russiske stepper og ungarer, som fik vinavlen til at blomstre her. Der findes 3 store vindistrikter i Slovenien og vi besøger det mindste men bedste og mest maleriske region – Brda (billedet). Vi får rundvisning hos den største vinproducent i regionen med vinsmagning. På hjemturen ser vi en by beliggende på en klippe med en flot udsigt over hele Brda-dalen…

POSTOJNAGROTTEN

tur slovenien postojnagrotten

Skabt af underjordiske floder er den bedst kendte og smukkeste drypstensgrotte (billedet) i Slovenien. Der er en rute på ca.5 km gennem underjordiske haler og gange og turen foregår med et lille futtog og til fods. En stor attraktion her på stedet er en halepadde som lever hele livet i vand i totalt mørke og er som følge heraf helt farveløs og blind.

SØEN & BYEN BLED

tur slovenien lake bledSlovenien har kun én ø (billedet) beliggende på en bjergsø (billedet) oppe i 450 moh. Den unikke charme gør det mere attraktivt end et helt øhav. I læ af maleriske bjerge, gudinde og ønsker man at bede guderne om det skal man kommeligger øen midt i en alpin sø. På øen tilbad de gamle slaver kærlighedens og frugtbarhedens til denne smukke ønskebrønd. En romersk fæstning blev også opført her på toppen af en lodret klippe 100 m over søen.

LIPICA STUTTERI

De fleste har hørt om den Spanske Rideskole i Wien men de færreste ved, at Lipizzaneren stammer fra Lipica i Slovenien og er Europas ældste kulturrace og blev fremavlet under det Østrig-Ungarske kejserrige for 430 år siden for at skabe en paradehest  til  det  Habsburgske  Hof.  Den fødes sort men som voksen er den hvid og ekstrem stærk. Vi besøger dette smukke sted og ser staldene og får opvisning i dressur.

SLOVENSKE ALPER

tur slovenien triglav nationalparkI Triglav Nationalpark ser vi verdens største skihopbakke (220 m) samt går en tur i Vintgar kløften, som er en 1,6 km lang kløft dannet af floden Radovna mellem stejle klippesider, der er mellem 50 og 100 m høje. Undervejs finder man erosionsfænomener som damme og strømfald samt en smuk vandfald.

PRIS FOR TUREN

Kr. 9.998,00 for camper med 2 personer (ved 27 vogne)

Indeholdt i prisen
Velkomstmiddag på ankomstdagen. 10 overnatninger på Camping Ljubljana Resort.

10 morgenbrød hver morgen. 8 busudflugter med lokalkendte guider som er dansk talende, alle entreer betalt. 8 frokoster under udflugterne. festmiddag med underholdning, Balkanske nationalretter samt drikkevarer.

Velkomst middag ved ankomst, 3 styk morgenbrød i 10 dage, 8 udflugter med lokalkendt dansk guide og alle entreer betalt, samt frokost på turene. Festmiddag med underholdning og polske nationalretter og drikkevarer.

Depositum
Tilmelding er først gældende når depositum på kr. 1.000,00 er indbetalt på konto 5385 000532847.

Iøvrigt
Der bliver afholdt en fridag under opholdet. Der tages forbehold for ændringer.

På Telefon 2830 2894, eller på E-mail: Joan og Preben

Turarrangør:

Medlem af Dansk AutoCamper Forening – 2748
Joan og Preben Christensen
Ringkøbingvej 259
6800 Varde
Telefon +45 2830 2894
E-mail: Joan og Preben

Tidligere artikelAutocampertur til Tjekkiet Vysocina – 24. maj til 4. juni 2020 – AFLYST
Næste artikelAutocampertur til Polske Bjerge Bieszczady – 6. juli til 16. juli 2020 – AFLYST