EU’s ministerråd (medlemslandenes regeringer) har sammen med EU-parlamentet besluttet at der skal ændres i CO2-normer for person- og varebiler. Producenter af bl.a. autocampere bør sige nej til forbuddet imod salg af nye autocampere som kun har el som fremdriftsmiddel, mener autocamperforhandlernes gran old man, Torben Jensen, Vendelbo Vans i Tårs.
Der bør være en niche for forbrændingsmotoren. Måske kan man skele til hybridbilerne, som både har el og benzin eller diesel som fremdriftsmiddel, mener Torben Jensen.
Han peger på, at en hybridbil på henholdsvis el og LPG-gas kunne være fremtiden for varebiler og autocampere.
Producenter af autocampere, forhandlere og medlemsforeninger bør gå sammen for at presse på for alternativer til et totalt fossilstop for person og varebiler, mener autocamperforhandleren i Tårs.

Fokus på nye brændstofprodukter
Tilhængerne af 100 pct. fossilstop siger, at det er nødvendigt at indføre det i 2035, hvis EU skal være klimaneutralt i 2050, idet en bils levetid er ca. 15 år. Det meste af autoindustrien taler for muligheden for at fortsætte med forbrændingsmotoren. Her har man også fokus på de nye brændstofprodukter.
Foruden brint bør man også her overveje anvendelse af LPG-gas. I udlandet er der masser af personbiler, som kører på LPG gas, påpeger Torben Jensen, og tilføjer, at han tankede en udenlandsk motorcykel med LPG gas forleden dag.
Han erkender, at LPG gas også for den dels vedkommende produceres på baggrund af olieproduktionen, men i Sverige har man fx fundet ud af at lave Grøn Gas, og mange svenske personbiler tanker i dag den grønne gas.
– Det er som om, at vi i Danmark mest af alt har fokus på afgiftsproblematikken og mindre på den grønne omstilling, siger Torben Jensen, og tilføjer, at når LPG gas kan laves på baggrund af affald, så burde dette drivmiddel være en del af løsningen på vores CO2-problem.

Hybrid autocamper
Autocamperspecialisten i Tårs håber på, at løsningen på fremdriftsmidlet for autocamperer (og varebiler) bliver hybridbiler, hvor el (og gerne solenergi) og LPG gas (grøn gas).
Han minder om, at naturgas og LPG-gas ikke er samme produkt, og her er der brug for en oplysningskampagne, mener han.

– Rundt omkring i Europa kan man på de fleste tankstationer tanke LPG gas, hvorimod vi i Danmark har besluttet af afgiften på LPG gas er så høj, at det kun er de færreste steder, hvor man kan tanke gas. Det kan undre mig, at vi har fravalgt en type brændstof, der er så rent, siger Torben Jensen.

Ingen el-autocamper
I dag kan man ikke købe en ny autocamper som har ren el som driftsmiddel hos autoforhandlerne. En elektrisk autocamper med solceller – kaldet e.Home – kan måske være en god idé, hvis man kun har for en rækkevidde på ca. 160 km., hvis man ser på batterikapacitet.  Solcellerne kan generere ca. 3000W, og selv på vores breddegrader vil solcellerne kunne oplade bilen ret effektivt både under kørsel og når den er parkeret.
Dethleff demonstrerede en prototype på en messe i Düsseldorf i 2017 og lovede, at denne kom på markedet. Men endnu er det ikke sket.
Udover selve fremdriften har Dethleff-producenterne også tænkt i andre teknologier, der sparer på strømmen og gør autocamperen mere effektiv. Det er blandt andet varmesystemer, som er baseret på materialer på ydersiden af vognen, der lagrer varmen fra dagens sol og frigiver den til autocamperen om aftenen. Det virker dog desværre kun, når temperaturen stiger til over 26 grader, hvilket er en ret sjælden begivenhed i Danmark.
– Man kan godt forstå at de større producenter gerne vil fremstå som innovative. Også Vebasto har udviklet nye batteriløsninger. Men personligt tror jeg ikke på, at vi kommer til at se autocampere som kører på ren el, siger Torben Jensen, der dog medgiver, at solceller kommer til at spille en større rolle, når det gælder brugen af el i autocamperen.
Autocamperspecialisten i Tårs erkender dog, at det er svært at spå om fremtiden, når det gælder brugen af autocampere som en måde at få oplevelser på som turist.
– I fremtiden vil man nok bringe sig selv og familien hen til det fjerne mål på anden vis og så her, forhåbentlig, leje en autocamper og være turist med den indenfor en overskuelig radius.
– Desværre er der ikke noget der tyder på, at den yngre generation har samme oplevelse som os ældre om, at målet for turen og tilbage ikke er det primære.
– Det er selve de oplevelser på vej mod målet og hjem, der gør autocamperlivet værd at leve for i hvert fald vores familie, siger Torben Jensen. 


Tidligere artikelFamilietræf 2022: Sjov, sammenhold og nye venner
Næste artikelHans Bækvang ny formand for AutoCamperRådet