Lüneburger Heide byder på enestående naturlandskab og er det største sammenhængene hedeområder i mellemeuropa. Når heden blomstrer i august og september stråler landskabet i Lüneburger Heide med en helt speciel charme. Den kraftige lilla farve fra millioner af lyngplanter kun brudt af den saftige grønne farve fra enebær, fyr og den sølv-hvide farve fra birketræerne, stråler over hele regionen.

Hvornår blomstrer heden?

Hvis klima betingelserne er stabile blomstrer lyngplanten (Calluna vulgaris) fra starten af august til midt i september. En gammel hederegel siger at lyngen blomstrer hvert år fra den 08.08. til den 09.09. Du kan iattage den nuværende lyngplante status på vores Heideblüten-Barometer. Vi ledsager lyngplantens status fra juli – september og viser næsten dagligt nye billeder på vores Heideblüten-Barometer på vores internetside

Hvor kan jeg se heden blomstre?

I det bilfrie naturområde Lüneburger Heide, rundt om Wilseder bjerget, ligger den største sammenhængene hedeområde i mellemeuropa. Siden 1921 er områderne fredet (Totengrund, Steingrund og Undeloher Heide). Fra Undeloh, Egestorf, Döhle, Nieder- og Oberhaverbeck kan du starte din vandretur i det smukke landskab.

Naturparken Lüneburger Heide:

I hjertet af naturparken Lüneburger Heide ligger det bilfrie naturfredede område Lüneburger Heide med det største sammenhængene hedeområde i mellemeuropa. Gode udgangspunkter til vandre, cykelture og hestevognsture i der naturfredede område Lüneburger Heide er hedebyerne Niederhaverbeck, Oberhaverbeck, Döhle und Undeloh.

I naturparken Südheide ligger hedeområderne Müden (Örtze). Faßberg, Hermannsburg og Unterlüß rundt om hedebyerne.

Læs mere om Lüneburger Heide: https://www.lueneburger-heide.de/dk

Der er flere gode pladser for autocampere omkring hedearealet

– Wohnmobil Stellplatz Celle, 77er Strasse 36, 29221 Celle – www.womo-celle.de

Blog: https://oelandlund.blogspot.com/