De fleste af de 77 tilmeldte autocampere er ankommet til Roskilde Idræts- og Kongrescenter. Og som ventet ankommer de alle med højt humør på trods af, at de fleste har haft en lidt udfordrende tur i autocamperen med en østlig kuling, som der skulle tages højde for i trafikken. Især for dem som ankom fra det vestlige Danmark, og som derfor skulle over broerne, var der nogle af dem der havde haft en lidt anstrengende tur. Og få havde da også måttet melde afbud til årets sidste foreningstræf – den sædvanlige Julefrokost, der i år er omdøbt til en Oktoberfest.

Normalt forbinder de fleste Oktoberfesten med en ølfestival, hvor vi holder den bayerske kultur og traditioner i hævd. Og skal det være en helt rigtig fest, skal den foregå i München, hovedstaden i den tyske delstat Bayern. Og så er det nok verdens største folkefest, hvor mere end seks millioner mennesker fra hele verden hvert år deltager.

I DACFs version af Oktoberfesten går det nok lidt mere fredeligt til. Her i Roskilde hygger deltager sig i eftermiddag med kaffe og småkager, og til aften serveres der krebinetter med stuvede grønærter m.v.
Autocamperne ankom fra kl. ca. 14 og resten af eftermiddagen, og alle blev dirigeret på plads af foreningens hjælpere, et par bestyrelsesmedlemmer og en ægtefælle til et bestyrelsesmedlem. Jo, sikkerheden er i orden, og der var også sørget for handicappladser og el til dem, som havde brug for dette.

Efter autocamperen var kommet på plads og i orden, var der indskrivning af de tilmeldte og foreningens formand, Anne Norup, hilste hjerteligt på hver og én af de ankomne.

I når så underholdningen med musik og dans begynder, så vil de fleste nok mærke lidt af den stemning, der kendetegner en Oktoberfest. Og sikkert også lidt af det vi normalt oplever, når vi holder en julefrokost i foreningens regi. Selv om vi kun er i oktober måned og efterårsstormen raser udenfor camperen.

Tilfældigt eller heldigt
Så er det blevet lørdag, hvor tiden bliver brugt til hyggeligt samvær. Efter en lang nat med masser af vind og overdreven meget regn, er det nu blevet mere normalt efterårsvejr. En kop kaffe eller the med de tre obligatoriske rundstykker pr. camper, ja så er dagen gået med spadsereture i og omkring Roskilde Hallerne. Der handles lopper i Vandrehallen, og kl. 14.00 hvor er der er underholdning i salen, hvor også aftenens Oktoberfest/julefrokost skal holdes. Og indtil da er der dømt hyggeligt samvær rundt omkring på pladsen, i hallen og i camperne.

Enkelte kan også være så heldig at møde et menneske, de ikke har set i to menneskealdre. Om det er et tilfælde, eller om det er forsynet, der har spillet ind, skal vi lade være usagt. Men et autocampertræf kan åbenbart føre til det helt utrolige. Nemlig når to skolekammerater mødes for første gang, siden de for 63 år siden gik rundt i den samme skolegård i Silkeborg. En bemærkelsesværdig tilfældighed? Og som om det ikke var tilfældigt nok! Aftenen forinden, i forbindelse med fællesspisningen, kom de to tidligere skoleelever til, helt tilfældigt, at sidde ved samme bord og ved siden af hinanden. Under spisningen samtalede de to, Inger Rasmussen og Birgit Rønbøg på henholdsvis 76 og 74 år, om mere eller mindre ligegyldige ting, indtil samtalen kom ind på deres respektive skolegang på Kornmod Realskole ved Silkeborg.
Så kan det ellers være, at der blev udvekslet minder om dengang, før verden gik af lave. Den beretning skal denne sides læsere dog have til gode at læse i kommende nr. af AUTOCAMPEREN. Under alle omstændigheder er det utroligt, hvad et autocampertræf kan føre til!

Et brag af fest

Foreningstræffet i Roskilde sluttede ikke overraskende af med en brag af en fest, hvor DACFs husorkester, Hollers, sammen med de festklædte deltagere, sørgede for at stemningen var helt i top. Nogle havde ligefrem taget oktober-temaet alvorligt, selv om det ikke var nævnt i indbydelsen, og iklædt sig passende tyroleroutfit. Og på menuen til festmiddagen var der heller ingen overraskelser i forhold til årets tema. Mere oktober og mindre jul. Her var store grillpølser og surkål, braiserede spoleben med kartoffelmos og schnitzler med champignonsauce og kartoffelsalat.

Og så selvfølgelig også saltkringler, så saltbalancen i kroppen ikke gik tabt, når den store mængde øl skulle indtages. Nogle udskiftede dog øllet med vin fra et glimrende vinsortiment. Til dessert var der apfelstrudel. Jo, restauratøren i Roskilde Kongres- og Idrætscenter havde lagt sig i selen, for at tilfredsstille DACF-medlemmerne til Oktoberfesten. Og en ting står helt fast. Ingen gik sultne fra festen. I modsat fald var det i hvert fald selvforskyldt!

Og tyrolerstemningen fortsatte da Hollers satte gang i en tyrolerkædedans, hvor (næsten) alle var med til at danse rundt om bordene. Og der blev sunget ”Ein Prosit” mange gange inden aftenen sluttede.

Tidligere artikelVinteropbevaring af autocamper
Næste artikelNæsten 8.000 kr. fra OK