Nu er det på tide at planlægge, hvordan autocamperen skal opbevares denne vinter. Og om du planlægger at bruge autocamperen i vintermånederne eller ej. Hvis autocamperen ikke skal bruges, er det ekstra vigtigt at klargøre den til vinterens strabadser. Her er nogle tips til hvordan autocamperen vinteropbevares.
Hvis det er muligt er det optimalt at opbevare autocamperen under tag i et godt ventileret rum. Det behøver ikke være en opvarmet garage, men gerne en lade, der kan fungere udmærket. Evt. frostsprængninger er som regel ikke omfattet af evt. garanti, og det er derfor nødvendigt at tømme vandtank og vandslanger. På den måde undgår man også fugt og dårlig lugt i autocamperen.

Læs forsikringsbetingelserne
Uafhængig af om du skal have autocamperen under tag eller ej, bør du læse dine forsikringsbetingelser, så du ikke bliver overrasket, hvis uheldet er ude. Hvis du er så heldig at have en garage som er stor nok til autocamperen, bør du også tjekke om garagen er dækket af dine forsikringer. Inden du overlader autocamperen til sig selv, bør du tage et foto som dokumenterer bilens placering og stand. Det letter formentlig eventuel bevisbyrde overfor forsikringsselskabet, hvis du får brug for at anmelde en skade.
Der er også forskel på, hvordan man skal opbevare de forskellige batterityper. Det kan være syrebatterier eller gel-batterier og om der i autocamperen er tilsluttet et lader til vedligeholdelsesladning. Det er vigtigt at batterierne vedligeholdes, da som regel koster mange penge hvis de skal erstattes til foråret. Det almindelige startbatteri bør du som minimum tjekke vandstanden og spændingen. Minuspolen skal afmonteres, hvis der forekommer afladning, når batteriet er tilsluttet. Grunden til at man skal fjerne minuspolen er, at det ikke har nogen betydning i modsætning til pluspolen, hvis den får kontakt til chassiset. Bodelsbatteriet skal bare slukkes på kontakten.

Pas på fugt
For at mindske muligheden for at vandtilførslen og koblingerne ikke fryser til, skal systemet tømmes helt. Man kan stille fordelingshanen mellem koldt og varmt og lade vandpumpen tømme anlægget. Tøm og rengør ferskvandstanken og tøm spillevandstanken. Rengør toilet og tilsæt evt. et antibakterielt middel så du undgår ildelugt.
Kontroller dæktrykket. De fleste nye dæk behøver ikke rulle rundt for at beholde formen, hvorfor det er tilstrækkeligt at kontrollere dæktrykket.
Hvis ikke det er muligt at vinteropbevare autocamperen i et opvarmet lokalehold, kan du som minimum forsøge at opbevare den i et 5-10 grader varmt lokale. Det er bedre end ingenting, men lavere opbevaringstemperaturen øger risikoen for kondensskader og fugtskader i autocamperen.
Er bilen indendørs så lad vinduet stå lidt åbent af hensyn til luftcirkulationen. Og lad køleskabsdøren stå på klem – sæt evt. en avis i klemme i køleskabsdøren, så den ikke smækker i og fjern evt. også madrasser og sengetøj fra camperen.

Vinteropbevaring af autocamper – husk!
• Træk ikke håndbremsen – den kan låse sig fast. Sæt i stedet bilen i gear.
• Lad vinduerne stå åbne så luften kan cirkulere.
• Motorens kølesystem skal IKKE tømmes.
• Tøm camperen for alt spiseligt for evt. at undgå at få besøg af mus.
• Send evt. bilen til service på inden vinteropbevaringen – om foråret er der ofte længere ventetider inden bilen kan komme til service.

Tidligere artikelKanalbyen i Fredericia åbner døren på klem for autocampere
Næste artikelDACFs Oktoberfest – en succes