El-kabler til campingvogne og autocampere skal have en tilstrækkelig længe og en vis tykkelse for at være forsvarlige at bruge. Ikke fordi at brugen af el er farligt. Og slet ikke hvis man overholder reglerne for brugen af elkablerne. Brugen af el er ejerens ansvar, og det er også ejerens ansvar, at elinstallationen i autocamperen er i lovlig og forsvarlig stand.
I dag er der oftest flere elektriske forbrugere i ombord, og det stiller større krav til det elektriske anlæg.
Mange steder er el standardiseret, og de fleste campingpladser bruger de blå CEE-stik og kræver også, at du har et gummikabel med, som er godkendt til udendørsbrug.
Kablet skal være 25 m langt med en ledningsstørrelse på minimum 2,5 mm2 godkendt til 16 Amp.
På de fleste campingpladsers hjemmesider kan du se hvilke elstik, der findes på pladsen. Såfremt det danske stik ikke passer, kan du som regel købe eller leje adaptere på selve campingpladsen. Det anbefales alligevel under alle omstændigheder selv at have flere stik med og evt. et sæt med adaptere. Vær også opmærksom på, at gældende sikkerhedsregler for forlængerkabler skal overholdes.

Kabler er standardudstyr
Det elektriske tilslutningskabel i autocampere, kan næppe undværes som standardudstyr i autocampere med mere og mere elektrisk og elektronisk udstyr / tilbehørs komponenter. Husk at de fleste kabeltromler ikke er vand- og fugttætte.
Bedste beskyttelse får man ved brugen af et tilslutningskabel, der svarer til standarden DIN VDE 0100-721, som indeholder følgende og som tager hensyn til følgende kriterier:

1. Den maksimale kabellængde er 25 m. Længere kabler er ikke tilladt i henhold til den ovenfor citerede standard for tilslutning af camping køretøjer!
  2. Den angivne minimale kabeltværsnit i overensstemmelse med DIN VDE 0100-721 er 2,5 mm². Dimensioneringen af tværsnittet er en funktion af max. Kabel længde 25 m og den ukendte længde af elektrisk ledning fra sikringen til stikkontakten sæt – en elektrisk krav.
  3. Beskyttelse til EN 60529 (IEC529 / VDE 047 T1), mindst IP44 (IP44 = Beskyttelse mod fremmedlegemer> 1 mm og imod vandsprøjt fra alle vinkler)
  4. Termisk beskyttelse for kabeltromlen, med tilbagestilling (termosikring), <60 ° C (i tilfælde af overbelastning af kablet, afbrydes strømmen)
  5. Stikkontakt kan kun være den blå CEE stik til IEC 60309-2
  6. For en tilslutningsledning uden tromle, gælder punkterne 1, 2 og 5.

Selv eksisterende gamle kabeltromle, der har fulgt en i mange år, bør tages op til revision med hensyn til denne information og om nødvendigt udskiftes. De der ønsker at købe en ny og synes det for dyrt, bør i det mindste spørge sin forsikring om brand skader fra forkert kabel dækker skaderne.
Kilde: Reisemobil Union

Brug de rigtige el-kabler
AutoCamperRådet understreger, at autocampere og campingvogne skal bruge kabler efter DIN VDE 0100-721 for tilslutning af el. Kablerne skal have en tykkelse på min. 2,5 mm². Dette gælder for en tilslutningsstrøm på op til 16 Amp på kabeltromler. Kun udrullede kabler kan komme af med den aktuelle varme, der genereres i kobbertrådene, til den omgivende luft.

Tidligere artikelNy rabataftale til DACF-medlemmer
Næste artikelBrancheforeningen Camping Outdoor Danmark i åben konfrontation med autocamperfolket