Debatten for og imod autocampere er fyldt med uvidenhed og manglende fakta oplysninger, hvis man ønsker at få det rigtige billede af den stigende autocamperturisme. Tilgængelige tal fra Danmarks Statistik giver ikke megen information om autocamperturisme. De tal der findes omkring campingovernatninger i Danmark Statistik er kun for campingpladser med plads til mere end 75 enheder og udlejningstilladelse. Ikke mange autocamperpladser har den størrelse med min. 100 enhedspladser, som campingreglementet som udgangspunkt kræver, påpeger John Ipsen, der har deltaget i etablering af flere autocamperpladser i Danmark, været rådgivende i forhold til komamuner og private vedr. autocamper overnatningstilbud i forhold til lovgivning.
Endvidere har John Ipsen samarbejdet med Europas førende eksperter i autocamperadfærd i Tyskland og samarbejder med autocamperportaler i Norge. I 2018 deltog han i Danmarks Radios program ”Hjernekassen” med Peter Lund Madsen om autocamperturisme, ligesom John Ipsen var med i ekspertpanelet til “Årets Autocamper” på Ferie for Alle i 6 år med motorjournalist Steen Nielsen, og har også samarbejdet og sparret med Dansk Kyst- og Naturturisme i 2019-2020 samt sparet med Autocamper Gruppen Danmark indtil 2022. Fra 2011-2020 indehaver af websitet autocamper-info.dk

Ukendt antal overnatninger
– Antal overnatninger på autocamperpladser kun for autocampere ved vi kun fra medierne, at Autocamperplads Oasen Rømø i 2022 havde ca. 45.000 autocamper overnatninger, Åbenrå Sejl Klub 9.500, NyHavn 2 i Middelfart ca. 5.000 overnatninger.
– Og så er der alle de andre pladser. Det er et spinkelt grundlag at drage konklusioner siger, siger John Ipsen.
Der er ifølge Danmarks Statistik ca. 12.000 danske autocampere i 2023, og i 2010 var der 16.104, hvilket jo kunne ligne et fald. Faldet kan dog forklares med, da der i de tidligere år var bilforhandlere der ved at installere et hævetag, som ofte kunne være uden teltdug, en håndvask på størrelse med en frugtskål, en 10 liter vanddunk og en gasprimus, solgte dem som camper med 60% afgift stedet for 180% dengang på almindelige biler.
Mange blev afsløret i at ændre på indretningen, så det ikke længere var en camper. Det betød ekstrabetaling til skat og derefter var der tale om en alm. personbil. 7000 indehavere af disse biler blev dengang kontaktet af skattevæsenet med krav om efterbetaling.
I perioden 2010 – 2017 blev der kun solgt mellem 110 og 240 nye autocampere årligt, hvor mange af dem var VW California typer uden bad og toilet. I 2017 blev afgiften på autocampere sat ned fra 60 pct. til 45 pct. og antal krævede sovepladser blev sat ned fra 4 til 2.
Dette satte skub i salget af fabriksnye autocampere. I perioden 2020 til 2022 blev der i Danmark solgt 1298, 1704 og 1272 fabriksnye autocampere.

Oversigt over AC pladsen med lystbådene i “baghaven”

Danske autocampister i undertal
Autocamperturismen i Danmark kommer kun i begrænset omfang fra danske autocamperturister, påpeger John Ipsen. Disse turister kommer i stor stil fra andre lande end Danmark. I hele Europa er der ifølge European Caravan Federation, hvor også Camping Outdoor Danmark er medlem, er der et totalt antal autocampere og campingvogne pr. 2022 på: Autocampere: 2.427.942 pr. 31/12/2020 + salg i 2021, 181.440 + i 2022, 147.498= 2.756.680, campingvogne: 3.470.250 pr. 31/12/2020 + salg i 2021, 78.825 + i 2022, 70.892= 3.619.967.
I Norge er der registret 60.356 autocampere i 2022, i Sverige 117.082 autocampere, i Holland 149.933 og i Tyskland 822.624 autocampere. I Tyskland sælges der under det halve antal campingvogne i forhold til autocampere.

Tysklands største markedsundersøgelsesorganisation, Growth from Knowledge (GFK), fremhæver det enorme markedspotentiale ved ferie i fritidskøretøjer med Danmark i Top5. GfK-undersøgelsen fastslog også de 5 mest populære destinationer i Europa. Førende i flokken er Tyskland, hvor 85 procent af de adspurgte i undersøgelsen angiver, at de foretrækker at forblive inden for rammerne af deres hjemland under deres campingferie. 58 procent af fansene udtrykte præference for Frankrig som destination, mens 58, 57 og 56 procent tilkendegav, at de under deres fritidskøretøjsferie gerne ville tage til henholdsvis Holland, Danmark og Italien.

Autocamperparkering eller rastning
På offentlige rastepladser og parkeringspladser i Danmark er det tilladt at parkere og i princippet overnatte en enkelt nat i bilen, men overnatningen må ikke få karakter af camping. Der findes ikke i færdselsloven eller i vejlovgivningen generelle regler om forbud mod overnatning i et parkeret, registreret køretøj, og der skal tungtvejende grunde til at erklære en sådan parkering ulovlig.
Er der et reelt behov for langtidsparkering af autocampere kan vejmyndigheden henvise til et særligt areal. Er der et reelt behov for langtidsparkering i f.eks 48 eller 72 timer, kan vejmyndigheden vælge at anvise et sted.
Parkerings- og rastepladser hører under vejmyndighederne dvs. statsvejene under Vejdirektoratet og kommuneveje og private fællesveje under kommunerne, ifølge udtalelse fra Erhvervsministeriet i 2020. Generelt har en fører af et motorkøretøj pligt til at holde ind til siden for at hvile sig, hvis træthed betyder, at det ikke er forsvarligt at køre. Det gælder også førere af autocampere, da autocampere er et køretøj i færdselslovens forstand.

Brug for særlige pladser til autocampere
John Ipsen mener, at der er brug for særlige pladser for autocampere, da autocampere ikke som et vogntog med en personbil og campingvogn kan stille bodelen og køre ind på en parkeringsplads med båse på 2,5×5 meter. De bliver nødt til at have tilpassede pladser der ligger i tæt afstand af formålet med besøget. Om det er som simple eller udstyrede pladser, gratis eller betalbare pladser må de der skal give tilladelserne afgøre, men de er en nødvendighed for at komme på niveau med resten af Europa.
En specifik autocamper-strid i Fredericia kunne afsluttes lynhurtigt – men det kræver, at autocampisterne overholder én bestemt regel (overskriften på et indlæg i Fredericia Dagblad). Citat: “Det tager kun den tid det tager at fjerne et par skilte og at kommunen tager en beslutning.
Ifølge Jes Bøgelund, afdelingsleder i Fredericia Kommunes afdeling for Byg og BBR, er der intet juridisk i vejen med at lade autocamperne vende tilbage til Kanalbyen. Han mener, at da autocamperne blev forvist fra Kanalbyen parkerede de ikke, men camperede med campingstole, bord, gril osv.
Jes Bøgelunds opfattelse af camping og brug af stole og borde, er ikke i tråd med chefjurist Ivan Skaaning Hansen fra Vejdirektoratets udlægning. Citat: ”Hvis man kan være inden for den afmærkede bås, eller der er et grønt areal på pladsen, hvor der ikke er skiltet med forbud, er der ifølge Ivan Hansen heller intet i loven, der forhindrer, at man kan slå en klapstol og et ditto­bord ud, ligesom loven heller ikke forhindrer, at man bruger en markise for at hindre, at det bliver for varmt i vognen. Et fortelt derimod vil være en markering af, at man har tænkt sig at tage varigt ophold.”

Kom nu i arbejdstøjet
– Næste år læser vi om præcis det samme i medierne som i år og sidste år. Men autocampere forsvinder ikke fordi man sover 10 gange. Det kræver handling. Kommunerne havde “truet” med, at i år skulle det ikke gå som sidste år og at Kommunernes Landsforening sammen med kommunerne ville finde en løsning.
Det kunne også være, at man skulle se på rammebetingelserne for at gøre det lettere at skabe pladser.
– Forbudsskilte er ikke en langtidsholdbar løsning. Det er et quick fix. Autocampere skal ses som et potentiale, ikke et onde. Kommuner og fagfolk må i arbejdstøjet, mener John Ipsen som startede med at køre autocamper i 2005 og som i autocamper har besøgt de fleste populære turistlande i Europa.
John Ipsen har også været medlem af AutoCamperRådets bestyrelse i 2013 og 2015 – 2017.


Tidligere artikelVær en ”earlybird” i Fredericia
Næste artikelVær opmærksom på nye regler i fem større danske byer