Danmarks første officielle autocamperplads blev etableret i Horsens, nærmere bestemt ved lystbådehavnen på Jens Hjernøes Vej. Den blev indviet Store Bededag i 1992 og blev hurtigt populær. Allerede dengang var det de aktive ildsjæle fra Dansk AutoCamper Forening, der var primus motor på at få etableret autocamperpladsen. DACF havde bl.a. Birgit West Møller fra Horsens som bestyrelsesmedlem. Og dengang var DACF medlem af Campingrådet og Nordisk Motorcaravan.
Autocamperildsjælene kontaktede Horsens Turistkontor om deres ønske om at få en autocamperplads, og idéen blev positivt modtaget af daværende turistchef, Anne Kathrine Koed Jørgensen, kan man læse i en artikel fra dengang i Horsens Folkeblad om Danmarks første autocamperplads.

Sejlerne måtte afgive lidt af havnen
Dengang, som nu, kneb det lidt mere med at få haven til at afgive det areal, som autocamperforeningen mente var bedst egnet. Bl.a. fordi det lå ved marinaen, hvor sejlerne i forvejen havde toiletforhold med mere.
Den første autocamperplads var beregnet til otte til ti autocampere, hvoraf de syv kunne få strømtilslutning. Der var tømmefaciliteter, og om sommeren var der mulighed for at få et gratis brusebad. Autocamperne måtte holde på pladsen i max. tre døgn og det kostede 50 kr./overnatning.

Stadig for få autocamperpladser
Der bliver i disse år etableret alt for få autocamperpladser i Danmark. AutoCamperRådet (ACR) har længe talt for, at der er brug for mange flere autocamperpladser, end dem autocamperturisterne efterspørger. Men det skal også erkendes, at lokalpolitikere og handels- og turistforeninger i regionerne landet over har fået øjnene op for, at de gode løsninger på at etablere de bedst autocamperpladser bedst sker i et tæt samarbejde med repræsentanter fra autocamperforeningerne og fx ACRs Områdeambassadører. Disse er som regel også behjælpelige med at sprede budskabet, og er således med til at tiltrække turister til området med de gode autocamperpladser.

Autocamperturisterne er ikke ens
Autocamperturisterne er lige så forskellige som andre turister og efterspørger forskellige ting. Nogle ønsker flere autocamperpladser tæt på byerne, og disse turister betyder da også en del, idet dem der overnatter her, som regel går ud og spiser og handler i den by, de besøger. Andre foretrækker autocamperpladser med fred og ro i landlige omgivelser. Og gerne med udsyn over fjord, hav, skov eller marker. De gode autocamperpladser tilbyder også el til hver plads og mulighed for drikkevand. På nogle autocamperpladser er der en kort sti ned til vandet, hvor man forhåbentlig kan bade i det klare rene vand. Det er oftest lidt varmere inde i fjordene end ude ved fx Vesterhavet.
Mange autocamperturister har hunde med på ferien og autocamperpladser, hvor det er tilladt at have hunde med er også et plus. Dog opfordres der ofte til, at hundene skal være i snor hele tiden, og at der skal benyttes hundeposer.
Autocamperpladser som er indrettet som parkeringspladser, og hvor det er gratis at parkere på pladsen, men hvor der er mulighed for at tømme tanke med spildevand, toiletvand m.m. prioriteres ofte af autocamperturisterne.

Tidligere artikelDACFs formand i lokal TV
Næste artikelGF med godt tilbud til DACF-medlemmer