Tjekkiet-baserede Škoda har ikke solgt en varevogn i årevis, men dens arv i segmentet er betydelig. Modellen 1203 blev lanceret i 1968 og var et almindeligt syn i Tjekkoslovakiet, fordi de mange varianter udførte næsten alle tænkelige opgaver. Nogle kørte børn skole, mens andre arbejdede som ambulancer. Mange blev brugt af byggefirmaer, tusinder leverede alt fra mælk til øl, og en håndfuld blev omdannet til autocampere.

Skodas unge designer Daniel Hájek er vokset op med den legandariske Skoda 1203.

Skodas unge designer Daniel Hájek er vokset op med den legendariske Skoda 1203. Nu har han tegnet en moderne 1203

Hans 1203-koncept findes kun i skitser, så dets specifikationer er rent teoretiske. Han tog udgangspunkt i en Volkswagen Transporter-platform. Det betyder, at kraften kommer fra en turbodiesel firecylindret motor, men han påpeger, at det er muligt at lave en elektrisk model.

At give varevognen et retro-design ville have været for let

– Jeg ville have det klart, at dette er det samme køretøj, men jeg ville ikke have, at det skulle være for åbenlyst retro. Jeg designede et moderne køretøj, der hylder legenden, forklarer han. I stedet for runde forlygter bærer designundersøgelsens forende en LED-lysbjælke med halvkugleformede accenter, der gentager den originale varevogn. De overordnede proportioner er markant forskellige, fordi den nye model har et mindre fremadrettet førerhusudseende end den gamle.

Han gjorde taget mærkbart snævrere end kroppen for at skabe endnu et visuelt link mellem de to 1203’ere, men den Transporter-afledte platform giver konceptet nok indvendig plads til komfortabelt at blive brugt som autocamper. Hele tagpanelet dukker op i Westfalia-stil for at skabe et soverum, der er stort nok til to voksne.

I stedet for runde forlygter bærer designmodellens forende en LED-lysbjælke med halvkugleformede accenter som den originale varevogn. Foto: Skoda

Hájek gav bevidst 1203-konceptet et simpelt instrumentbræt, der er grundlæggende. Det har ikke engang et infotainment-system. I stedet bruger chaufføren en smartphone eller en tablet til at få oplysninger om varevognen og dens omgivelser, som f.eks. navigationsretninger, og til at spille melodier, mens de kører på vej. Han tilføjede, at speedometeret vises på en lille digital instrumentklynge placeret vandret bag to-eger rattet, og at han kunne oprette en applikation til at erstatte infotainment-softwaren, hvis brugerne anmoder om det.

Intet tyder på, at den moderne 1203 vil blive bygget, endsige godkendt til produktion. Det er blot et pænt designstudie, der illustrerer, hvad der går igennem sindet hos de mennesker, der skaber Škodas næste generations modeller.

Foto: Skoda

Tidligere artikelBred opbakning til onlineudgaven af Ferie for Alle