Ny direktør i Autocamp: “De unge skal med på vognen”

208

Jan Ankersen skiftede biler ud med autocampere, da han stoppede hos AutoMester og 1. april blev administrerende direktør for landets største autocamperforhandler og specialværksted. En branche der – ligesom produktet – er i bevægelse i disse år, mener han.
Efter 3,5 år som kædechef for landets førende værkstedskæde, har 53-årige Jan Ankersen givet nøglerne til AutoMester videre. Han bliver dog i branchen og har siden 1. april taget førersædet som administrerende direktør i Autocamp, der servicerer, udlejer og sælger autocampere til de danskere, der mener, at ferien foregår på hjul.
“Jeg kommer ind i en branche med mange stolte traditioner, og hvor man virkelig brænder for at skabe de bedste rammer for fantastiske oplevelser. Jeg er så heldig at lande i en virksomhed med dedikerede medarbejdere, der har en enorm specialviden og som også selv vil det her camperliv. Derfor glæder jeg mig til at gøre Autocamp til danskernes foretrukne autocamperhus sammen med dem,” fortæller Jan Ankersen og tilføjer: “I AutoMester havde vi fem stjerner baseret på 80.000 anmeldelser på Trustpilot. Det havde vi blandt andet, fordi man er i øjenhøjde med mekanikeren, der er til at snakke med. Det er det samme, jeg møder her, så ambitionen er selvfølgelig klar.”

Flere danskere hopper i campinghabitten
Den nye administrerende direktør er selv flittig campist og spændte første gang campingvognen på anhængeren for mere end 30 år siden.
“Jeg har jo privat en forkærlighed for campinglivet, fordi vi har gjort det, siden børnene var helt små. Der er bare noget helt særligt ved roen på en campingplads eller ude i den frie natur,” mener direktøren, der selv planlægger en snarlig tur med en autocamper: “Drømmene er allerede startet. Så det skal bare prøves, og jeg vil da helt klart starte med at leje en autocamper for at snuse til det. Allerede nu har jeg mødt kunder, der fortæller om ture i Marokko og Gibraltar, og en der kørte rundt i tre måneder i Sicilien. Det lyder jo fantastisk.”
I Danmark sælges der omkring 800 autocampere om året, og selvom samfundsøkonomien i øjeblikket er under pres, oplever Danmarks største forhandler af autocampere, at det alligevel er gået i en positiv retning for forretningen siden starten af året.
“Det er et voksende marked, og vi ser en tydelig trend i at flere ønsker sig friheden i at kunne trille afsted, når de vil og hvorhen de vil, og stadig have følelsen af hjem med sig. Og det forstår man jo godt. Så det er et stort ønske for mig at kunne være med til at realisere flere danskeres drømme,” indrømmer Jan Ankersen.
Og der er rigeligt af drømme at tage af, mener han:
“Jeg møder mange, der siger “Ej, hvor ville jeg gerne prøve det. Det er en drøm, jeg har haft i så lang tid.” Men man behøver ikke længere at vente til, at man har sparet op, går på pension og sælger huset. I dag er det en drøm, man kan indfri, uden man nødvendigvis skal frem med den store pengepung.”

Autocamperen med deleøkonomi
Jan Ankersen drømmer om, at autocamperlivet bliver mere udbredt – også blandt de unge. Det er noget af det, han sætter sig i spidsen for at få gennemført som direktør med et garvet og passioneret hold bag sig:
“Vi vil gerne tilbyde køb på nogle andre vilkår, end man gør i dag. Jeg kan ikke løfte sløret for hvordan endnu, men grundlæggende vil vi fortsætte vores vision med at gøre det let at komme afsted med en autocamper. I den forbindelse vil vi også tiltrække en yngre målgruppe,” afslører han. Ifølge Ankersen er der allerede gode muligheder for at erhverve sig en vogn på gode vilkår: “Man kan fx deles om det, så far og mor kører syd på, hvor børnene så flyver ned, nyder nogle dage sammen, overtager vognen en uge og kører den hjem igen. Så slipper man for så mange kilometer på landevejen og får samtidig topudnyttelse af sin vogn.”
Jan Ankersen tiltrådte som administrerende direktør d. 1. april. Han overtog stafetten efter 69-årige Johannes Dahl, som startede virksomheden i 2001. Siden da er Autocamp vokset til at være Danmarks største forhandler af autocampere. Johannes er stadig ejer af Autocamp A/S, og vil være at finde i huset 3 dage om ugen, hvor han vil koncentrere sig om salg af autocampere til nye og gamle kunder. Johannes er med denne ændring, således begyndt at nyde sit velfortjente otium.

Om Autocamp
Autocamp er markedsleder i Danmark og forhandler af autocampere af mærkerne Hymer, Bürstner, Concorde, Eura Mobil, Carado, Adria og Laika. Derudover har selskabet en udlejningsflåde bestående af 20 helt nye autocampere klar til udlejning
Camperservice, der er en del af forretningen, er uden sammenligning Danmarks største specialværksted for autocampere. I 2600 kvadratmeter store lokaler monterer de udstyr på nye og brugte vogne og udfører alle former for reparationer samt istandsættelse af autocampere, der har fået skader.
Kilde: Pressemeddelelse

Tidligere artikelUdvidelse af E45 fortsætter mod Aarhus Nord