I Danmark har flere og flere personer erhvervet sig et elektrisk løbehjul, om bruger dette transportmiddel flittigt. Og for de af os som har et sådant hjælpemiddel, kan det være fristende at tage det med i autocamperen i stedet for cyklen.
Ligesom det er tilfældet i Danmark deler vandene sig til holdningen om de eldrevne løbehjul. I flere lande er man blevet så trætte af elløbehjul, at de har ændret regelsættet for, hvor og hvordan løbehjulene må bruges.
Flere lande har enten et egentligt forbud imod disse køretøjer eller har indført reguleringer for brugen af elløbehjulene.
Reglerne er meget forskellige mht., hvor stærkt de må køre, hvor lange og brede de må være, om de skal have både for- og bagbremser og om de skal have lys både for og bag.
Under alle omstændigheder skal man ikke tage for givet, at de regler vi har i Danmark og det øvrige Norden for elektriske løbehjul også gælder i andre lande, fremgår det af en artikel i det norske magasin Bobilen.

Tjek ansvarsforsikring
Det gælder også i forhold til reglerne for ansvarsforsikring i det pågældende land. I nogen lande er det elektriske løbehjul klassificeret som en mindre elektrisk personbil, og bliver som sådan omfattet af bestemmelserne for disse køretøjers ansvarsforsikring.
Under alle omstændigheder kan det anbefales at have tegnet en god rejseforsikring som tager højde for evt. uheld i forbindelse med brugen af det elløbehjul.
Selv om vi i Norden har nogenlunde ens regler for brugen at transportmidler, er vi dog også forskellige. Nogle lande kræver både forsikring og registrering af elløbehjulet, mens andre tager lidt mere lempeligt på reglerne. I Sverige er det ingen krav om forsikring eller registrering af de elektriske løbehjul. De sidestilles med en cykel, hvis de ikke kan køre hurtigere end 20 km/t.
I Danmark er det som bekendt forbudt for børn under 15 år at køre på et elektrisk løbehjul. Heller ikke her, som de er tilfældet i Norge og Sverige, må hastigheden overstige 20 km/t.
Og i Danmark må disse elløbehjulet kun bruges på cykelstier eller hvor det på vejen er markeret, hvor cyklerne skal køre. Og der er ingen krav om, at vi i Danmark specifikt skal forsikre vores elektriske løbehjul.
I Finland er det tilladt at et elektrisk løbehjul har en motoreffekt på maksimum 1000 W. Hvis man er så uheldig her, at det vigtigt at have en god rejseforsikring for evt. skader som kan følge af uheld.

«E-scooter»
I Europa er det også forskellige regler for «e-scooter», som er betegnelsen her for det elektriske løbehjul. I Tyskland er det lovpligtig, at det elektriske løbehjul har en nummerplade, i Litauen er det frivillig om løbehjulet er registreret, hvilket også gælder i Irland.
I Holland er de fleste såkaldte «e-scootere» ikke lovlige, men pt. overvejer man om disse skal lovliggøres med nummerplader. I både Frankrig og Tyskland er kravet at man skal have en forsikring, hvis man bruger det elektriske løbehjul.
Regeringen i Italien har lagt muligheden for at regulere elløbehjulene ud til hver enkelt kommune. Denne frihed har storbyen Milano benyttet sig af. Byen indførte i august for et par år siden et straksforbud, og 1.500 løbehjul blev krævet fjernet.
Hvis du læser undersøgelsen her kan du se, hvad der er gældende i det pågældende land, som I planlægger at besøge. Og så kan I jo vælge, om I vil tage elløbehjulet med, eller om det skal blive hjemme.

Tidligere artikelKun for medlemmer
Næste artikelEU forbyder ikke alle fossilbiler fra 2035